logo


Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są grupą niezmiernie zróżnicowaną pod względem możliwości, tempa i przebiegu procesów uczenia się. Zróżnicowanie to dotyczy również umiejętności komunikacji, dlatego w każdym indywidualnym przypadku logopeda musi ustalić, co dla danego dziecka jest podstawowym problemem utrudniającym lub uniemożliwiającym komunikację językową.

Zajęcia logopedyczne, prowadzone systematycznie w naszej szkole, stwarzają możliwość indywidualnego podejścia do naszych uczniów, dzięki czemu, oprócz ćwiczeń udoskonalających aparat mowy, na zajęciach możemy pracować nad indywidualnymi trudnościami językowymi dzieci.

Kto kieruje uczniów na terapię logopedyczną?
Uczniowie kierowani są na zajęcia logopedyczne na podstawie informacji zawartych w orzeczeniach z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych oraz na podstawie badania logopedycznego przeprowadzanego przez logopedów Ośrodka, na pośbę nauczycieli lub rodziców uczniów.

Terapia logopedyczna skierowana jest głównie na usprawnienie procesu komunikowania się, tak aby dziecko w miarę swoich możliwości mogło sprawnie radzić sobie w życiu. Zakres zadań zajęć opracowywany jest indywidualnie dla każdego z dzieci na podstawie wielopoziomowej diagnozy i odpowiedniego programu terapii.

Jakie zaburzenia mowy poddawane są terapii ?
Terapią logopedyczną objęci są uczniowie:

- z opóźnionym rozwojem mowy
- z autyzmem
- z porażeniem mózgowym
- z Zespołem Downa
- z Zespołem Aspergera
- z jąkaniem
- z afazją
- z zaburzeniami wymowy


Jakie ćwiczenia stosuje się w pracy z dziećmi ?
1.Ćwiczenia oddechowe – uczą różnicowania fazy wdechowej i wydechowej oraz wydłużania fazy wydechu. Ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
2.Ćwiczenia fonacyjne – umożliwiają właściwe ustawienie głosu tak zwane ustawienie miękkie, które uzyskuje się podczas jednoczesnego rozpoczęcia mówienia z fazą wydechową.
3.Ćwiczenia logorytmiczne.
4.Ćwiczenia słuchu fonemowego – kształcą zdolność różnicowania głosek opozycyjnych oraz doskonalą analizę i syntezę słuchową.
5.Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – język, wargi, policzki, podniebienie miękkie, żuchwa.
6.Ćwiczenia artykulacyjne – mają za zadanie uzyskanie prawidłowej wymowy głoski; usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy.
Celem uzyskania prawidłowej artykulacji danej głoski, reedukację rozpoczynamy zawsze od głosek najłatwiejszych artykulacyjnie. Utrwalana jest prawidłowa wymowa wcześniej wywołanych głosek. Dzieci powtarzają zdania z utrwalaną głoską, uczą się wierszy. Zajęcia logopedyczne wzbogacane są zadaniami rozwijającymi u ucznia ogólne sprawności ruchowe i manualne, wzrok, słuch, a także doskonalące technikę czytania i pisania.

W przypadku dzieci, u których brak jest mowy czynnej stosuje się komunikację alternatywną – AAC, stosując Pictogramy , system symboli i gestów Makaton.

Czym dysponujemy?
Pracownia logopedyczna wyposażona jest w zestaw programów komputerowych, wspomagających rozwój mowy i korekcję wad wymowy oraz wiele innych bardzo atrakcyjnych pomocy dydaktycznych.Terapia wzbogacana jest również zajęciami prowadzonymi metodą Tomatisa.

Kto prowadzi zajęcia i gdzie?
W naszym Ośrodku zajęcia logopedyczne prowadzone są w gabinecie logopedycznym na terenie szkoły przez logopedów: mgr Martę Krawiec, mgr Anetę Krupnik, mgr Barbarę Lipiarz. Wszystkie specjalistki ukończyły studia magisterskie z zakresu pedagogiki specjalnej oraz dwuletnie podyplomowe studia logopedyczne. Posiadają Certyfikaty Zawodowe Logopedy wydane przez Polski Związek Logopedów. Mają wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą.

 

W Ośrodku wdrażana jest Innowacja Pedagogiczna

pt.” Wykorzystanie terapii piaskiem w terapii logopedycznej”.

Innowacją zostały objęte wybrane dzieci z klas IV-VIII Szkoły Podstawowej oraz klas I-III Szkoły Przysposabiającej Do Pracy uczęszczające na terapię logopedyczną w naszej placówce.

Proponowane zajęcia mają wspomóc terapię logopedyczną aby pobudzały aktywność, zainteresowania, spontaniczność dzieci oraz stymulowały motywację wewnętrzną do aktywnego udziału w zajęciach logopedycznych.

Terapia piaskowa odgrywa szczególną rolę, w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, gdyż pozwala im przelewać uczucia i emocje, których boją się lub wstydzą okazać w obecności innych osób. Animacja piaskowa przyczynia się do szybkiego rozwoju umiejętności motorycznych, ponieważ w procesie rysowania u dziecka działają wszystkie palce i wykonują one dość skomplikowane ruchy. A to przekłada się na rozwój mowy, łatwość wypowiedzi. W ten sposób również poprawiają się pamięć i koordynacja ruchów. Terapia piaskowa jest świetnym sposobem dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na usunięcie lęku, napięcia, pozbycie się uczucia niepokoju i wewnętrznej agresji.

Innowacyjność polega na wplataniu ćwiczeń logopedycznych w terapię piaskową, która jest formą relaksacji i dzięki temu sprawniejsze rozwijanie się mowy, bogacenie słownictwa oraz eliminowanie strachu przed nawiązywaniem relacji z otoczeniem.

Zajęcia prowadzi: mgr Barbara Lipiarz