WYMIANA MIEDZYNARODOWA - TRÓJSTRONNE SPOTKANIE MŁODZIEŻY POLSKIEJ, NIEMIECKIEJ I UKRAIŃSKIEJ WE LWOWIE

4Już po raz trzeci w tym roku szkolnym, tym razem w dniach 12.05.-17.05.2019 miało miejsce zorganizowane w ramach Polsko-Niemieckiej Wymiany Młodzieży trójstronne spotkanie młodzieży polskiej, niemieckiej i ukraińskiej. Było to wydarzenie o tyle niezwykłe, że po raz pierwszy zorganizowane zostało w kraju ukraińskich partnerów, we Lwowie. Tematem spotkania było obchodzenie Dnia Dziecka i stąd w czasie naszego pobytu na Ukrainie miało miejsce szczególnie dużo atrakcji: warsztatów, gier sportowych i zwiedzania.
Po serdecznym powitaniu z grupą niemiecką w Przemyślu wyruszyliśmy wspólnie pociągiem do Lwowa. Tam, już na dworcu witała nas grupa ukraińska i bardzo szybko znaleźliśmy się w miejscu naszego pobytu w hotelu na ulicy Saharowa, we Lwowie.

1Już w pierwszy wieczór poznawaliśmy topografię i uroki Lwowa. Gry integracyjne i zajęcia sportowe odbyły się w ten uroczy wieczór w Parku Kultury i Odpoczynku im. Bogdana Chmielnickiego położonym przy Wzgórzach Wuleckich. Następnego dnia zwiedzaliśmy ścisłe centrum Lwowa. Widzieliśmy rynek, kościół Sw. Andrzeja O. Bernardynów, pomnik T.Szewczenki, pomnik założyciela Lwowa króla Daniela Halickiego, pomnik A. Mickiewicza, budynek Opery lwowskiej i bardzo ekskluzywny sklep z czekoladą i innymi delicjami firmy Roschen. Wspólnie, w międzynarodowych grupach do południa ozdabialiśmy pierniki w manufakturze pierników. Dowiedzieliśmy się, że dawniej dzieci najpierw bawiły się takimi kupionymi na bazarze słodkościami, a jak im się to znudziło, to zjadały swoją piernikową zabawkę. Wieczór spędziliśmy w autobusie wycieczkowym i w kolejce miejskiej, gdzie lektorzy przy akompaniamencie muzyki Franca Xsavera Wolfganga Mozarta opowiadali nam o bogatej i niezwykłej historii Lwowa.

7Następny poranek spędziliśmy w manufakturze słodyczy. Każdy z nas przy fachowym wsparciu prowadzących warsztaty, mógł wykonać ogromne, kolorowe lizaki. Zaopatrzyliśmy się w „słodkie wspomnienia” dla naszych bliskich i przyjaciół. Wieczór tego dnia spędziliśmy głównie na terenie podziemnego Lwowa. Charyzmatyczny przewodnik, z charakterystycznym lwowskim akcentem opowiedział nam o mieszkańcach Lwowa sprzed wieków. Opowiedział nam również o zawodzie aptekarza, zasadach tworzenia w dawnych czasach mikstur leczących i uzdrawiających. Opowiadał o alchemikach, magii, pierwszych sposobach na wytwarzanie, pakowanie i testowanie leków. Widzieliśmy makiety dawnego Lwowa, mogliśmy dzięki nim zaobserwować, jak miasto zmieniało się i rozwijało przez wieki.

19Bardzo atrakcyjna była wycieczka do pięknie położonego skansenu „Szewczenko”. Tam mogliśmy zobaczyć w jakich warunkach żyli dawni mieszkańcy górskich wsi- Bojkowie. Podobała nam się buda dla psa zrobiona przez pomysłowego bednarza z połowy beczki, wejście do gospodarstwa, które zróżnicowane zostało na wejście dla człowieka i gęsi. Zdziwiły nas pierwsze „choinki bożonarodzeniowe”, które były snopami stojącymi w rogach izb oraz sposoby w dawnych czasach na odkażanie izby. Widzieliśmy prawdziwą zagrodę gospodarzy wypełnioną owcami, gęśmi, indykami i kozami. Na terenie skansenu braliśmy udział w warsztatach „Ekologiczna torba” . Każdy z nas mógł zaprojektować wzór na lnianej torbie w fantazyjnym, kolorowym wzorze roślinnym czy z motywem zwierzęcym.

26W serdecznej atmosferze odbyło się spotkanie na terenie szkoły w Peremyślanach. Najpierw zaproszono nas na warsztaty, gdzie w międzynarodowych grupach każdy z nas wykonywał koralikowe drzewko szczęścia. W czasie szkolnej akademii pośród śpiewu solistycznego i chóralnego oraz tańca, mieliśmy okazję usłyszeć narodowy instrument Ukrainy: bandurę, na której pięknie wykonała dumkę jedna z najmłodszych uczennic tej szkoły. Ale największe emocje towarzyszyły nam pod koniec naszego szkolnego spotkania. Oto podczas zawodów sportowych podzieleni na 2 międzynarodowe grupy pod dowództwem pana Arka Drozdka i Andrei Rieger stawaliśmy w sportowej rywalizacji naprzeciw siebie. W czasie wykonywania zadań liczyła się szybkość, ale i precyzja i ostatecznie okazało się, że nie ma w tych konkursach wygranych i przegranych. Ogłoszono remis, każda z drużyn wykazała się czymś innym i tym zyskała przychylność jurorów.

40Dzień zakończyliśmy wizytą z przewodnikiem w obiekcie klasztornym w Univskiej Ławrze. Pełni niezapomnianych wrażeń i z żalem wracaliśmy następnego dnia do swoich domów. Dziękujemy za to spotkanie i już nie możemy się doczekać następnego, wrześniowego wyjazdu do Niemiec.

Nauczyciele zaangażowani w zorganizowanie spotkania to : Jadwiga Sieradzka i Anna Ptak Madej. Opiekę nad młodzieżą w czasie wymiany oraz realizację programu zajęć sprawowali Anna Ptak Madej,Joanna Babińska i Arkadiusz Drozdek .

Spotkanie zostało zorganizowane dzięki finansowemu wsparciu Polsko Niemieckiej Współpracy Młodzieży.