Tradycyjna palma wielkanocna

p2Ze Świętami Wielkanocnymi wiąże się wiele obrzędów. W tradycji ludowej jak i dziś przygotowuje się palmy wielkanocne. Dawniej wykonywano je z zielonych gałązek, gdyż symbolizowało to życie, siły witalne, radość i coroczną odnowę roślin. Wierzono również, że palmy posiadały dobroczynne właściwości. Osiągały je dzięki gałązce wierzbowej, która przeważnie już o tej porze obsypana była pięknymi, srebrnymi baziami.
Nasi uczniowie postanowili samodzielnie wykonać palmę wielkanocną z tej okazji wybraliśmy się do Muzeum Regionalnego w Skawinie. Dyrektor Muzeum opowiedział nam o tradycyjnej palmie skawińskiej oraz o symbolice jej poszczególnych elementów.
W religii chrześcijańskiej gałązka wierzby symbolizowała zmartwychwstanie i nieśmiertelność duszy. Zdobiono ją również innymi zielonymi roślinami, np. używano cisinę (podobno posiadała właściwości lecznicze), gałązki borówek, bukszpan, barwinek. Dodawano sztuczne lub suszone kwiaty oraz wstążeczki. Z gotowymi, kolorowymi palmami szło się do kościoła w celu ich poświęcenia. Następnie po nabożeństwie zabierano je do domu i kropiono nimi chałupę, obejście i bydło w oborze. Uderzano się, lub chociaż dotykano palmami aby przekazywać sobie ich życiodajną moc. Gładzono nimi boki krów, a nad ich głowami wykonywano znak krzyża. Palmą uderzano również krowy, które po raz pierwszy wychodziły wiosną na pastwisko, aby dobrze się doiły i pasły oraz żeby czarownice nie odbierały im i nie psuły mleka.

p4Dziś rzadko już samemu wykonuje się palmy w domu. Można je dostać w każdym sklepie. Dlatego, aby popularyzować tradycję wykonywania palm wielkanocnych wspólnie przystąpiliśmy do wykonania palmy. Uczniowie bardzo aktywnie przystąpili do działania a wspólna praca przysporzyła im wiele radości. Ze zrobioną przez nas palmą wróciliśmy do szkoły i zgłosiliśmy ją do Szkolnego Konkursu na „Tradycyjną palmę wielkanocną” zorganizowanego przez naszych katechetów.
Podczas tych zajęć dzieci samodzielnie wykonały palmę wielkanocną, rozwijając swoje zdolności manualne i kreatywność. Ich twórcza praca wykonana została pod kierunkiem Pana Czesława Gąsiorowskiego, który wprowadził uczniów naszej szkoły w tematykę kultury materialnej i duchowej naszego regionu w kontekście tradycji wielkanocnych. Opowieści prowadzone na temat tradycyjnych atrybutów Wielkanocy przygotowały dzieci do bardziej świadomego przeżywania Świąt.

p3p5